سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید که مردى مى‏گوید « إنّا لِلَّهِ وَ إنّا إلَیْهِ راجِعُونَ » فرمود : ] گفته ما « ما از آن خداییم » اقرار ما است به بندگى و گفته ما که « به سوى او باز مى‏گردیم » اقرار است به تباهى و ناپایندگى . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :10
کل بازدید :38867
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/2/6
4:15 ص
زاویه سادات ( زیوه )
بخش مرکزی

 روستای زاویه سادات از شمال به بلیل و هروآباد ، از طرف جنوب به روستا های طولاش وآلهاشم سفلی ، از طرف غرب به روستای مزه جین واز شرق به روستای خوجین متصل می باشد .

روستای زاویه سادات دارای 80 خانوار و تعداد 430 نفر جمعیت میباشد . که نسبت به سر شماری قبل کاهش را نشان میدهد.

اهالی زاویه سادات به زبان ترکی آذربایجانی تکلم میکنند و شیعه اثنی عشری هستند. سادات این روستا از نوادگان ونسل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) میباشند.

بیشتر افراد به جهت تاسیس اولین مدرسه در سال 1327 هجری شمسی باسواد و تحصیل کرده هستند واکثرا در مناصب و مشاغل کشوری اشتغال دارند .

فاصله این روستا با شهر هروآباد 5 /4 کیلومتر و با مرکز استان 124 کیلومتر است که با راه اسفالته متصل میباشد .

آب وهوای این روستا به علت کوهستانی بودن منطقه دارای زمستانهای خیلی سرد و تابستانهای معتدل میباشد وبارندگی فصل بهار طراوت خاصی را به باغات می بخشد.

از محصولات کشاورزی میتوان گندم ،جو ، عدس ومیوه جاتی مثل سیب گلابی ، گیلاس ،آلبالو ونیز از همه مهمتر گل سرخ محمدی را میتوان نام برد .

همچنین در این روستا صنایع دستی از قبیل جاجیم ، گلیم، جوراب پشمی بافته میشود که حاصل دست زنان زحمتکش این روستا میباشد .

اکثر اهالی نیز به شغل کشاورزی و دامداری و تعدادی به باغداری مشغولند وتعدادی نیز به عنوان کارمند در ادارات دولتی وغیر دولتی اشتغال دارند .

از مراکز مذهبی  میتوان مسجد ودو امامزاده بنامهای سید هاشم وسید الیاس از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) را میتوان نام برد .

چشمه آقبلاغ واقع در دامنه کوه جاگیر که درمان سنگ کلیه است جاری میباشد وچشمه دیگری بنام ( بولاغ باشی ) در وسط روستا که دارای آب سبک و گوارایی میباشد.

کوه جاگیر در سمت غربی روستا واقع گردیده که مرز مشترک 5 روستا به نامهای زاویه سادات آلهاشم سفلی وعلیا وبلیل در سمت شرقی کوه ، و روستای کلی در سمت جنوبی و روستای مزه جین در سمت غربی آن کوه می باشد .

اتفاقاتی که در زمان نادر شاه افشار روی داده است ، که با هماهنگی دربار ، دستور مصادره زمینهای روستا را صادر و اهالی را مجبور به ترک روستا و کوچ به دامنه کوه جاگیر می نمایند ، که پس از مرگ نادر شاه ولغو دستور ، با همکاری روحانیون محل و حوزه علمیه قم ، نسبت به استرداد زمینهای خود اقدام ، به روستا باز میگردند .

 نوشته شده توسط جلالی 90/10/29